Date post: | 05-Jul-2015 |
Category: |
Documents |
Upload: | elisabeth-penker |
View: | 587 times |
Download: | 1 times |
1
Kunsthaus Graz
Protections
Kuratoren: Adam Budak und Christine Peters
Elisabeth Penker
First Nation Pavilion
Der "First Nation Pavilion" von Elisabeth Penker unternimmt den Versuch, einen Bereich für ein koloniales
Bewusstsein der europäischen Vergangenheit zu schaffen und einen utopischen Raum für neue Vorstellungen
von einer Mannigfaltigkeit an kulturellen Formen in der zeitgenössischen Kunst. Die Komposition "de-
grammatical", ein Bestandteil des "First Nation Pavilion", beruht in ihrer Struktur auf den grammatischen
Einteilungen der Sprachen, die in phonetische Minimaleinheiten dekonstruiert sind, und wird über eine
nichtlineare 5-Kanal-Matrix gespielt.
Penker untersucht mögliche Überschneidungen zwischen der Sprache der Musik und der Bildstruktur, wobei ihr
Hauptaugenmerk polysynthetischen Sprachen (First Nations und Pazifische Inseln) gilt sowie dem Vergleich
zwischen der Kunst von First Nations und der Modernen Kunst. Erst in jüngerer Zeit, in der Ära des
Postkolonialismus, hat der Diskurs der kulturellen Übersetzung Fragen aufgeworfen, mit denen man sich schon
in den phonetischen Experimenten des Dadaismus in den 1910er und 1920er Jahren beschäftigt hatte, sowie
später, in der Konzeptkunst der 1960er und 70er Jahre.
Elisabeth Penker
First Nation Pavilion
The "First Nation Pavilion" by Elisabeth Penker attempts to set-up an area for colonial consciousness of the
European past and a utopic space for re-imagining a plurality of cultural forms in contemporary art. The
composition entitled "de-grammatical" contained within the First Nation Pavilion is structurally-based on the
grammatical classifications of languages, deconstructed into minimal phonetic units played within a non-linear
5-channel matrix.
Penker is questioning the possible overlaps between music-language and visual structure, within the primary
focus on polysynthetic languages (First Nation and Pacific Islands) and First Nation Art compared to Modern Art.
More recently in the age of post-colonialism the discourse of cultural translation is arising questions that have
also been experimented by the Dadaists phonetic experiments in the 1910-20s and later in Concept Art of the
1960s-70s. Text: Adam Budak
Michael Elmgreen & Ingar Dragset (the work of two other invited artists) offered Penker a typical prefabricated
house as her exhibition space within the Kunsthaus
id31403916 pdfMachine by Broadgun Software - a great PDF writer! - a great PDF creator! - http://www.pdfmachine.com http://www.broadgun.com
2
Elisabeth Penker �Fisrt Nations Pavilion� 2006
Change of floor plan of the prefabricated house by Michael Elmgreen & Ingar Dragset
Entrance door �Fisrt Nations Pavilion�
3
Part 1: Colonial Conciseness in visual art
Room 1 and 3 Modernism=Imperialism after Henry Flynt �Demolish serious culture�
�Woman as a the last Colony� Rosa Luxenburg, Veronika Bennholdt-
Thomsen, Claudia von Werlhof und Maria Mies
4
Vinyl letters, C-Print
5
�
6
�Polysynthetische Doppelperspektive 1, Claude Levi- Strauss �
Photocolloage C-Print
7
�Polysynthetische Doppelperspektive 2, Claude Levi-Strauss �
Photocolloage C-Print
8
�Polysynthetische Doppelperspektive 3, Claude Levi Strauss �
Photocolloage C-Print
9
�Polysynthetische Doppelperspektive 4� Claude Levi Strauss
Photocolloage C-Print
2 prints Installed in corner
Installation view: �Polysynthetische Doppelperspektive 1-4, Claude Levi- Strauss�
The visual grammar and its double perspective (split representation) of Haida Gwai and Tlinglet Art (First Nation
Art) is re-collaged with a photograph of Pablo Picasso comparing Cubism (early Modernism) with First Nation Art
and questioning its similarities of double perspectives.
10
Room 4 and 5:
Room 4
11
Luicide List: The museum as an imperial graveyard
C-Print
�Colonial after effects of Luicide�,
Gips, Metallkette, Hose, Schuh
12
No.7
�Mirror Split Representation�, Mirror framed and installed in the corner
Part 2: Room 6 and 8 �Comparative Contemporary Art�
4-channel sound installation
�De-grammatical� Listen to mp3 audio excerpts
13
Front
2 �C.T (shelf/benches)�, Acryl auf Pappelsperrholz
Back: �Pull Over / Yukme Shirley Hall� outside
14
�Pull Over / Yukme Shirley Hall� inside
Fabric, wall, silk print by (Tlinglet Artist) Yukme Shirley Hall