Date post: | 07-Mar-2016 |
Category: |
Documents |
Upload: | ching-hua-chen |
View: | 216 times |
Download: | 1 times |
Kurven-Studie.Curve Study.
Space & De-Light.
1 2
Würde ein Architekt beauftragt werden, würde es durch Raumgestaltung ein bestimmtes, passendes Gefühlt gestaltet, dann entspricht in desam Fall das Gefühl einem Ergebnis der Gestaltung. Würde sich der Entwurfsprozess umgekehrt ändern, wäre eine andere Gestaltung erzeugt. Wie könnte es sich ergeben, wenn es mit einem Gefühl als Anfangspunkt zu entwerfen wäre?
If an architect has been give an assignment, it would be a certain, suitable feeling formed
thorugh space sculpture, then in this case the feeling correspands to the result of the form
design. If this design process has been reversed, another forming would be created. How could it
come out as a result, if it is with a feeling as a start point to design?
Ein Gedicht zeigt sich mit dem Inhalt, der eine räumlich Panikerfahrung erzählt, emotionell geschrieben. Zehn emotio-nelle Vorstellungen wurden durch Zeichnungen visualisiert, jede von denen mit eigenen Titeln genannt und erklärt wurde. Den im Gedicht erscheinenden Folgen nach sind sie wie man in den Abbildern sieht.
A peom show itself with the content, which describes a spatial feeling of panik and is written
emotionally. Ten emotional images have been visualised by sketches, every one from them has been named and described. Following the series of happening in the book, they are like what we
see in the illustrations.
1. das gedichtwas? ein gedicht?
1 2 2 3
62
Drops of the rain falling, On my cheeks.
Ripples on the ground spreading, When my feet step on.
Getting on a streetcar “Linien 62”
Just hoping getting rid of the haziness in the cold raining
andthe lost in the unfamiliar city.
Never mind, Even it’s leading towards a wrong direction
At least,I can get a tiny hope of orientation
On the next stop.
As time silently pass by,Suddenly,
Not knowing of thatIt’s the light being evacuated
Or,It’s the darkness which gulps
But findingSurrounded by a deep empty.
My mouth gets dryer,My heart beats harder.
Not the ticking of raindrops outside the window
But,The roaring of echos behind my back instead.What I have left,Only, is focusingAll of the attentions comes back on one’s own self.There is nothing else to be distracted for.
Where am I?
The one and only thought.In the darknessShining a light spot from a distance into my eyes.Possibly it evacuates me out ofThe lost in the total emptiness,AndThe non-stopping of the chasing roaring
In a desert,It’s the only oasis.In an ocean,the only piece of wood.
Uncontrollably,Pushed forwards,
Finally I realize,I arrive the next streetcar stop.
Not far away further,It’s the another end of the tunnel;A new beginning of brightness.
34
2 3
2. die zeichnungen
Als die auf mich Einflussreichste zeichnet sich unter denen die “Gulped by the Darkness” aus, die sich in einer zentrischen Form mit den ausbre-itenden Kurven, jede von denen sich nur aus 2 Krümmungen bildet, abbildet. Wäre der ganze Ablauf der Panikerfahrung nämlich besonders durch diese Kurven-Zeichnung schwerstens betont, würde drauf die Weiterentwicklung fokusiert.
As the most impressive one for me, the “Gulped by the Darkness” protrudes itself among them all,
which illustrates itself with the expanding curves in a centric form, from which every single curve is with only two curvatures in shape. Because the
whole story of panic experience could be mostly accentuated especially by this sketch, the further
development would be focus on it.
wie? methodologisch?Lost In The Unfamiliar City
Haziness In The RainGulped By Darkness
Evacuation Of LightTime Flows
4 5
3 4
Tri-Intersection
Light IslandsTwo Worlds
Echo Of The Sounds
5 6
4 5
kurvenpunkte / curve points
Mit Hilfe eines 3D-modellierenden Softwares “Rhinoceros” werden die Bestandteile einer Kurve klar analysiert. Jede NURBs-Kurve (Non-uniform rational B-spline) könnte durch zwei Punkt-Steuer-Methoden zur Formänderung kontrolliert werden: erste Art der Punkten “control points”, die außerhalb der bezeichneten Kurve stehen, und zweite Art “knot points”, die auf der bestandenen Kurve stehen. Außerdem wäre noch ein bemerkenswerte Schwerpunkt: Für jede “control point” wird ein entsprechender “knot point” gegeben.
With the help of one 3D-modeling software “Rhinoceros”, the components of a curve would be clearly analysed. Every
NURBs-curve (Non-uniform rational B-spline) could be controlled for forming through two point-control-methodes: the first kind, “control points”, standing outside of the drawn curve and the second, “knot points”, standing directly on the existing
curve. Besides, one more notable thing: For every “control point” there is one cooresponding “knot point” existing.
wie? methodologisch?Gulped By Darkness
6 75 6
c: curve control pointsk: curve knot pointsL: curve total lengthl: curve partial length
L
l
kurvenlänge / curve length
Die Kurven auf der Zeichnung bestehen in einem 2-dimensionalen Raum. Mit einer Parameter könnte ein bestimmter, auf der Kurve stehender Punkt beschrieben werden, nämlich würde jeder Punkt im linearen Raum, obwohl im realen Raum die Kurve gekrümmt wird, einer nachein-ander wie gerade stehen. Dann ist jede “knot point” mit einer Parameter, bzw. einer Nummer benannt. Die Parameter betragen von null als ein Anfangspunkt auf einen Endpunkt mit der ganzen Länge, und jede Parameter eines Punkts zeigt sich auch als die Länge vom Anfang an der Kurve entlang bis dem Punkt.The curves on the drawing exist in a 2-dimensional space. With one
parameter, a certain point, standing on the curve, could be descreibed, because every point in the linear room stands one after each other, although in the real space the curve is bent. Then, every
“knot point” is called with one parameter, exactly speaking, with a number. The parameter amounts from zero as a starting point to the
ending point with the whole length, and every parameter of the point shows the length from the beginning along the curve until the point.
wie? methodologisch?
7 86 7
ebenen / planes
Zwei-dimensional ist jetzt nämlich die Kurve, dann auf jedem Bestands-punkt darauf steht ein Vektor, der senkrecht zum originalen Plane ist, wo sich die ganze Kurve befindet. Den Vektor nennt man Normale der Plane. Mit der Normale jedes “knot point” und dem Vektor, der sich vom “knot point” zum entsprechenden “control point” richtet, formt sich eine zweite Ebene, worauf die drei Punkte existieren.
The curve is now namely two-dimensional, then there would be one vector perpendicularly to the original plane, where the whole curve is located, standing on every component
point. We call this vector “normal” of the plane. By the normal of every knot point and the vector, which directs
from this knot point toward the corresponding control point, a second plane is formed, on which all three points exist.
wie? methodologisch?
total Angle: 360˚x roundspartial angle: (l/L) x (total angle)pln: plane of z-axis and vector(kc)l: partial length k0–k(n)
pln2
pln1
8 97 8
drei-dimensionalisieren / three dimensionalise
Stelle es vor, würde einer das gesaugte Wasser von einem Tuch mit den Händen weglassen, würde er schnellstens das Tuch zum Linien falten,
dann es von einem Ende zum Anderen Stück zu Stück drehen. Die Drei-Dimensionalisierung der zwei-dimensionalen Kurve zeigt sich auch
mit solcher Vorstellung, aber es fehlen die Hände in der Szene.Image that, if someone wants to squeeze the absorbed water out of a cloth with hands, he would quickly fold the cloth, then twist the cloth from one end to another piece by piece. This three-dimenstionalisation of the 2D-curve shows also the some way, but there is no hand needed.
wie? methodologisch?Die Menge der Länge zwischen dem Startpunkt und dem “knot point”
spielt eine Rolle mit einem Verhältnis zu der ganze Kurve-Länge. Insgesamt hätte man fürs Tuch-Trocknen mit einem Winkel gedreht,
dann könnte man sich gleichfalls an die Kurve-Verformung denken. Parametrische-designweise ist die totale Drehmenge noch der Rhino-
Script-Programmierung zu geben, die dann abhängig von den unter-schiedlichen Verhältnissen zwischen jedem Parameter jedes “knot point”
zu dem Letzten, bzw. der ganze Länge, mit einer Menge besetzt wird. Endeffekt würde sich alle orignale “control points” separat auf der selben
Ebene um das entsprechende “knot point” mit dem entsprechenden Winkel herumdrehen, um sich neu zu lokalisieren. Die sich neu befinden-
den Punkte mit Funktion “interpolate curve” zu verbinden würde eine drei-dimensionale Kurve erzeugen und dann den Verformungsprozess
abschließen.
The amount of the length between the starting point and the knot point plays a roll with a proportion to the whole curve length. Altogether the rounds one has the cloth turned for the drying, then we can as the same way think about this curve deformation. The way paramtric design works, is also the total amount of twisting to enter into Rhino-Script, which will be then occupied dependingly by the different proportions between every parameter of knot point and the last one, the whole length. At the end, all the original control point will seprately rotate around the knot point with a correspond-ing angle, for themselves to find a new location. The new located points will be connected with function “interpolate curve” to create a 3-dimensional curve, and then close up the whole deformation process.
9 108 9
- 3D new curve: interpolate curveinterpolate points: rotated c
- interpolate points: new k points- a new curve has same start and end points as the original one, but modified according to its own original attributes
1011
9 10
Streets
U-Bahn
Bike Routes
Highway
Park &Undergrund
Parking
Parking AreaU- / S-Bahnhof Spittelau
U-Bahnhof Jägerstraße
Donaukanal
lage / location
Der Bauplatz befindet sich an einem Gelände, worauf die Radwege und Straßen durchführen und eine Bundesstraße vorbeiführt. Die Routen stehen auf unterschiedlichen Höhen, und dann würde der Bauplatz eine Rolle als Verkehrsknoten-punkt spielen.
The site is located on an area, where the bike routes and streets run through and one high-way runs over. The routes stand on different
height, and make the site playing an important roll as a traffic junction.
wo? bauplatz?
After a new organisation, the curve now expands from inside outwards with curved
ways as height connections. Every curve results from the condition of the site, and
would be led to calculation.
Nach einer neuen Anordnung breiten sich die Kurven von Innen nach Draußen mit Kurvenwegen als Höhenverbindungen aus. Jede Kurve ergibt sich von dem Zustand der Bauplatz, und würde in den Script zum Rechnen eingeführt.
11 12
10 11
vehicle: bicyclevehicle: automobile
layers: different heights
- route arrangement- centric curves- terrain expansion
Site Approching
Height Connections
Attributes12
13
11 12
funktionen / functions
Wegen der Lage am Verkehrsknotenpunkt und der ursprünglichen Parkplatz-Funktion würde eine Möglichkeit zu einer Komplexstellung gegeben, die dann aus Tankstelle, Raststation, Parkplätze, und Restau-rants oder Fastfood-Stand, wie “Drive-In” bei McDonald’s, besteht.
Because of standing on the traffic junction and having the original parking function, the site has been given a possibility
to be set as a complex, consisting of gas station, rest station, parking lots, restaurants or fastfood stands, like
“Drive-In” from McDonald’s.
wo? bauplatz?Curves on Site
3-Dimesionalisation
n n: height in meters.
13 14
12 13
terran / terrain
Am Norden des Bauplatzes führt die U6-Bahnlinie von Spittelau zum Jäger-Straße östlich und unterirdisch verschwunden vorbei. Um die Führung vom Hoch nach Tief zu passen, hat vom Mund des Tunnels bis östlichstem Ende des Geländes einen begrünten Terran gegeben, der mit der Parklage den hiesigen Einwohnern die grüne Fläche zur Verfügung gestellt hat. Dann sollte der Entwurf auch die Möglichkeit einschließen und die Fläche noch weiterbreiten.
From the north of the site, the subway U6 runs towards East to Jäger-Straße, and submergingly disappears. For fitting the
running track from top to deep, there is already a green terrain existing from the mouth of the tunnel until the end at
East, which, with parking offering, makes the green areas available to local residents. Then, the design should also
include the chance and, furthermore, extend the area wider.
wo? bauplatz?Voronoi cutting:
New curve sweeping
Separated by surfaces, having equal distance from the closest interpolate points
14 15
13 14
modellieren / modelingwas? Raststation-Parkplatz-Komplex.
14 15