+ All Categories
Home > Documents > : J J' J 'J.,files.danskkulturarv.dk/A-1928-02-27-P-0198.pdf · koperinger: J. J' J 'J., eller J'J....

: J J' J 'J.,files.danskkulturarv.dk/A-1928-02-27-P-0198.pdf · koperinger: J. J' J 'J., eller J'J....

Date post: 17-Oct-2020
Category:
Upload: others
View: 7 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
1
A ftenens Program omfatter ungarsk Musik, — et Program der i og for sig ligesom idemæssigt ligger i Linie med Statsradiofoniens to foregaaende Koncertprogrammer, del tschekoslovakiske og det svenske. Som Tschekoslovakiet og Sverige hører ogsaa Ungarn til de „unge“ Lande i Tonekunstens Historie, først i Løbet af det sidste Decennium er der her, ikke mindst takket være Høj- romantikens Feltraab „skab nationale Værdier“, „søg Inspirationen i de nationale ' Kilder“, skabt en egen, særpræget, af Landskabets og Folkesjælens Karakter- i ejendommelighed farvet, Tonekunst. I Ungarn, der som bærende Kraft i sin Kultur rummer den stærke uopbrugte Kapital, Primitiviteten, var det som overalt i de „nye“ Musiklande den rige Folkemusik, der dannede Udgangspunktet for Udviklingen, derfor blev naturligvis ogsaa den Musik, der spirede frem i disse Lande, saa raceren, saa egenartet. Ungareren er jo et Temperamentsmenneske i som faa, brunøjet, mørk, varm og ilter. Del præger selvsagt ogsaa hans Musik, navnlig rytmisk er den overmaade inciterende, med dens mange smaa Synko- koperinger: J . J' J ' J., eller J'J. J. Ogsaa de uregelmæssige Periodiseringer af Melodierne, 5-taktige Perioder f. Eks. og en stadig Skiften mellem lige og ulige Takt er, Træk der giver den ungarske Musik sil ejendommeligt stærke Præg. Den, der skabte den nationale ungarske Opera, med nationale Emner, var Franz Erkel, der skrev sit Hovedværk Operaen „Hunyady Laszlö“ c. medio l del 19. Aarh. Hans Arvtager er paa en vis Maade Komponisten Karl Goldmark, der især vakte stor Opsigt med sine to Hovedværker „Sakuntala“, efter Inderen Kalidasas Digtning, og „Dronningen af Saba“. Goldmark repræsenterer ypperligt det ældre Stadium i den ungarske Musik, der tidsligt falder sammen med de store tyske Romantikeres, en Wagners, en ' Schumanns Virke. Der er stor melodisk Varme over denne Musik, klar og orkestralt klangfuld som den er. Som et lille Eksempel paa den lyriske Stem- ningsbevægethed hos Goldmark anføres en tematisk Tanke fra „Sakuntala“- Ouverturen: Karl Goldmark: Ouverture til Op. „Sakuntala". r g ff r ^grr L
Transcript
Page 1: : J J' J 'J.,files.danskkulturarv.dk/A-1928-02-27-P-0198.pdf · koperinger: J. J' J 'J., eller J'J. J. Ogsaa de uregelmæssige Periodiseringer af Melodierne, 5-taktige Perioder f.

A ftenens Program omfatter ungarsk Musik, — et Program der i og for sig

ligesom idemæssigt ligger i Linie med Statsradiofoniens to foregaaende

Koncertprogrammer, del tschekoslovakiske og det svenske. Som Tschekoslovakiet

og Sverige hører ogsaa Ungarn til de „unge“ Lande i Tonekunstens Historie,

først i Løbet af det sidste Decennium er der her, ikke mindst takket være Høj-

romantikens Feltraab „skab nationale Værdier“, „søg Inspirationen i de nationale '

Kilder“, skabt en egen, særpræget, af Landskabets og Folkesjælens Karakter- iejendommelighed farvet, Tonekunst. I Ungarn, der som bærende Kraft i sin

Kultur rummer den stærke uopbrugte Kapital, Primitiviteten, var det som overalt

i de „nye“ Musiklande den rige Folkemusik, der dannede Udgangspunktet for

Udviklingen, derfor blev naturligvis ogsaa den Musik, der spirede frem i disse

Lande, saa raceren, saa egenartet. Ungareren er jo et Temperamentsmenneske i

som faa, brunøjet, mørk, varm og ilter. Del præger selvsagt ogsaa hans Musik,

navnlig rytmisk er den overmaade inciterende, med dens mange smaa Synko-

koperinger: J . J' J ' J . , eller J ' J . J . Ogsaa de uregelmæssige Periodiseringer

af Melodierne, 5-taktige Perioder f. Eks. og en stadig Skiften mellem lige og

ulige Takt er, Træk der giver den ungarske Musik sil ejendommeligt stærke Præg.

Den, der skabte den nationale ungarske Opera, med nationale Emner, var

Franz Erkel, der skrev sit Hovedværk Operaen „Hunyady Laszlö“ c. medio l

del 19. Aarh. Hans Arvtager er paa en vis Maade Komponisten Karl Goldmark,

der især vakte stor Opsigt med sine to Hovedværker „Sakuntala“, efter Inderen

Kalidasas Digtning, og „Dronningen af Saba“.

Goldmark repræsenterer ypperligt det ældre Stadium i den ungarske Musik,

der tidsligt falder sammen med de store tyske Romantikeres, en Wagners, en '

Schumanns Virke. Der er stor melodisk Varme over denne Musik, klar og

orkestralt klangfuld som den er. Som et lille Eksempel paa den lyriske Stem-

ningsbevægethed hos Goldmark anføres en tematisk Tanke fra „Sakuntala“-

Ouverturen:

Karl Goldmark: Ouverture til Op. „Sakuntala".

r g f f r ^ g r r

L

Recommended